A BUG'S LIFE

Serangga ialah benda hidup dari kelompok haiwan Invertebrata, kelas Insecta, yang mempunyai bilangan spesies terbanyak. Anggaran jumlah keseluruhan spesies ini, termasuk yang belum dikenali oleh sains adalah antara dari 20 hingga 30 juta.

Terdapat sekitar 5,000 spesies pepatung (dragonfly), 2,000 mentadak (praying mantis), 20,000 belalang (grasshopper), 170,000 rama-rama dan kupu-kupu, 120,000 lalat, 82,000 pianggang, 350,000 kumbang, dan 110,000 spesies lebah dan semut. Subhanallah... hebat sungguh bukan?

Dalam puluhan juta tu, hanya beberapa ekor ini sahaja yang sempat ditemui ketika ekpedisi ke Taman Negara Pahang. Yang lain-lain tu tak tahulah menyorok kat mana. Nak kena bertapa sebulan dalam hutan baru jumpa barangkali.

Nama-nama yang diberikan kepada serangga-serangga ini adalah rekaan mengikut sesedap rasa sahaja. Untuk mendapatkan nama sebenar atau pun nama saintifik mereka, sila bertanya pada mana-mana pakar serangga atau rujuk ke Jabatan Perhilitan berhampiran anda.


mentadak hutan kalau tak silap. apa yang saya kagum adalah bukan sebab mentadak tu, tapi kecekapan pemandu pelancong mengesan serangga ini dalam kepekatan malam. pada saya, antara serangga ini dengan ranting kayu dah takde beza pun. 
labah-labah. iyer... semua orang tahu labah-labah. tapi labah-labah spesis apa?
serangga daun. ek eleh senang jer bagi nama, mentang-mentang rupa dia macam daun. kalau rupa dia macam buah nak bagi nama serangga buah? ok... ekceli saya tak tahu nama dia, tapi sangat eksotik. mungkin seekor belalang yang sedang menyamar menjadi daun.

yang ini memang brutal. tengok dia punya misai jer lipas pon mencicit lari.

yang ni nak menyamar jadi daun kering pulak yer?

dalam pada duk jumpa serangga yang ganas-ganas tu, ada jugak yang comel rupanya.

angle dari depan plak. kecik jer muka nyer pon. tak padan dengan badan.

Selain dari serangga, Taman Negara Pahang juga menjadi habitat kepada entah berapa juta lagi spesis fauna yang membentuk hutan hujan tropika ini. Antara yang sempat saya rakam tatkala tangan masih gagah mengusung DSLR masuk ke dalam hutan (lepas tu masuk bag supaya lebih fokus kepada aktiviti mendaki)

bunga apa yer? biasa tengok tapi tak tahu nama. biasa ditanam di taman bunga atau taman permainan sebagai pokok hiasan. masa ni belum masuk hutan lagi. dirakam di sekitar kawasan Mutiara Taman Negara

pokok tapak hantu (ko nak tapak kaki ke tapak tangan?), sejenis pokok herba yang mempunyai pelbagai khasiat dan boleh dibuat ubat. mendapat nama sedemikian rupa kerana bentuk daun dia macam tapak tangan hantu. hah... iyer ke?

ketul-ketul putih atas tanah tu nama dia ubi jaga. khasiat dia power juga, cuma nak masak dia leceh sikit kena rendam seminggu rasanya.

pokok rotan. baru saya tahu bahawasanya pokok rotan itu berduri. maklumlah selama ni duduk atas kerusi rotan mana nak rasa durinyer.

halia hutan. tak tahu lah boleh buat teh halia ke tidak.

pokok-pokok besar yang menjulang tinggi macam ini, entah berapa ratus tahun sudah usia dia.

Begitulah serba sedikit khazanah yang ada dalam Taman Negara. Jenuhlah nak cerita semua berapa tan flora dan fauna ada kat dalam tu. Profesor universiti yang buat research pasal hutan ni pun tak dapat nak cerita semua. Ini pulak nak cerita dalam blog cinonet neh.

Kalau nak alami sendiri pengembaraan menyaksikan flora dan fauna, pergilah melancong ke Taman Negara.

Akhir kalam, sayangilah hutan kita. Hutan kita, wajah kita... (eh itu filem lah badigol!)


IKLAN: Kami menyediakan perkhidmatan fotografi, dengan pengkhususan kepada majlis perkahwinan, keraian, hari jadi, aqiqah dan majlis-majlis rasmi, sesuai dengan kemampuan dan keperluan anda. Harga boleh bincang maaaa.... Sila hubungi kami di sini.

No comments: