TRANSIT ZUHRAH


Zuhrah adalah sebuah planet yang kedua terdekat dengan matahari. Dinamakan Zuhrah kerana mengambil nama dalam bahasa Arab yang bermaksud bunga, kerana bentuknya pada waktu pagi atau senja seakan-akan bunga. Saya kurang jelas dalam hal ini. Mungkin terpaksa menggunakan teropong khas untuk melihat bentuk bunga itu.

Dalam bahasa Inggerisnya pula dinamakan Venus, iaitu Tuhan cinta Rom. Apa kaitannya planet ini dengan Tuhan cinta Rom tidaklah dapat saya pastikan. Tapi apa yang pasti, kebanyakkan nama planet di dunia barat sememangnya dinamakan dengan nama Tuhan Yunani-Rom. Tetapi kita sebagai umat Islam yang bertaqwa dan beramal soleh tidak patut menyamakan mana-mana planet dengan nama Tuhan kita. Planet pun makhluk juga. Ciptaan Allah juga.

Dalam bahasa yang lebih puitis, umpamanya dalam sajak, lirik lagu atau pun madah orang bercinta, planet ini dinamakan Kejora, atau lebih tepat lagi bintang Kejora, kerana ianya adalah objek semula jadi yang paling terang di angkasa (selepas bulan) dan boleh dilihat dengan mata kasar pada waktu-waktu tertentu. Orang biasa mungkin susah nak beza bintang Kejora dengan bintang-bintang lain yang bertaburan di angkasa. Kena tanya orang yang arif dalam bidang astronomi.

Tanggal 06.06.2012, planet Zuhrah sekali lagi telah melintasi orbit matahari pada kedudukan sejajar dengan Bumi setelah melakukan perkara yang sama kali terakhir dulu pada 08.06.2004. Selepas daripada ini, anda harus menunggu sehingga ke tahun 2117 untuk menyaksikan fenomena yang sama. Bukan 10, 20 atau 30 tahun, tapi selama 105 tahun! Takkan mungkin engkau boleh melihat benda yang sama lagi, secara live!

Nampak macam tempoh masanya tidak konsisten bukan? 2004, 2012. Kenapa tidak 2020? Kenapa harus tunggu sehingga 2117 giler lama budak yang baru lahir hari ni pun kemungkinan besar tak dapat nak tengok.

Okeh... ceritanya macam ini. Bumi bergerak mengelilingi matahari selama 365 hari (lebih kurang) bagi melengkapkan satu pusingan lengkap yang kita namakan sebagai setahun. Ini semua orang tahu. Memandangkan kedudukan Zuhrah lebih hampir dengan Matahari, sudah tentu tempoh setahun di sana lebih singkat bilangan harinya, iaitu 243 hari sahaja untuk mengelilingi Matahari dengan lengkap.

Tambahan pula, orbit Zuhrah lebih kecil dan pergerakkannya juga lebih laju, maka ia akan melintasi bumi setiap 1.6 tahun. Bila genap masa 1.6 tahun tu, Matahari, Zuhrah dan Bumi akan berada dalam kedudukan selari, tapi bukan dalam satu garisan lurus.

Macamana pulak tu?

Ok, sekarang bayangkan orbit Zuhrah itu kedudukkan dia ada sedikit senget. Kerana itu, bila cukup masa 1.6 tahun itu, transit tidak berlaku kerana Zuhrah berada pada kedudukan sedikit ke atas atau ke bawah dari matahari, menyebabkan tiada halangan antara Bumi dan Matahari.

Tak boleh bayang jugak?
Sekarang sila lihat gambarajah ini.
Adalah sangat jarang Zuhrah akan berada tepat di antara Bumi dan Matahari. Sekiranya peristiwa itu berlaku, maka ijmak ahli falak telah bersepakat untuk menamakannya sebagai Transit Planet Zuhrah (Venus Transit).

Kerana itu fenomena ini tidak dapat dilihat selalu. Kena tunggu lebih dari seratus tahun, baru dia datang sekali. Namun sekiranya berlaku, ia akan berlaku dalam keadaan berpasangan untuk selang masa lapan tahun. Contoh, sebelum ini pernah berlaku pada tahun 1874 dan 1882 (1882-1874=8), kali ini pada 2004 dan 2012 (2012-2004=8). Jadi transit seterusnya hanya berlaku pada 2117 dan 2125. Anda yakin anda masih hidup lagi ketika itu?

Planet Zuhrah ini sebenarnya hampir sahaja saiznya dengan bumi. Malah jika dibandingkan, besar Bumi hanya 5% lebih besar dari Zuhrah. Namun disebabkan oleh jaraknya yang sangat jauh iaitu 41,388,750 kilometer (41 juta kilometer itu saaaaaaangat jauh okeh!), maka apabila dilihat menerusi teleskop, ianya kelihatan seperti satu titik hitam bulat diatas permukaan Matahari. Macam matahari itu ada tahi lalat pula rupanya.


Secara keseluruhannya, transit Zuhrah yang boleh disaksikan di Malaysia pada 06.06.2012 mengambil masa selama lebih dari enam jam, bermula dari "sentuhan pertama" fasa memasuki matahari yang bermula pada jam 6.09 pagi, sehinggalah ke "sentuhan terakhir" fasa keluar dari matahari yang berlaku pada jam 12.49 tengah hari.


Walau bagaimanapun, memandangkan pukul 6.09 pagi Matahari masih belum timbul lagi di semenanjung Malaysia, apatah lagi hujan pula di subuh hari itu menjadikan cuaca kurang memuaskan dengan kepulan awan tebal berjaya menyembunyikan Matahari sehinggalah ke hampir pukul 9.00 pagi, barulah Matahari bersinar dengan garangnya, maka sedar-sedar sahaja, penduduk di semenanjung dapat melihat planet Zuhrah sudah sedia berada di atas permukaan Matahari.

Saya menyertai peminat astronomi lain di Planetarium Negara pada waktu hampir 10.00 pagi setelah perancangan untuk pergi seawal jam 8.00 pagi terbantut kerana awan tebal.

Walau pun pengunjung tidak terlalu ramai, namun perkarangan Planetarium umpama pesta.

Ada beberapa teleskop khas siap dikonfigurasi telah diletakkan di perkarangan Planetarium untuk dinikmati oleh pengunjung. Sekarang siapa kata, meminati astronomi harus mengeluarkan belanja yang besar. Anda membeli teropong untuk melihat dengan jelas. Maka sekiranya telah tersedia, guna sahaja secara percuma. Hanya perlukan sedikit usaha untuk hadir ke Planetarium.
Seorang kakitangan Planetarium Negara sedang melaraskan teleskop supaya sentiasa fokus kepada Matahari. Kedudukan teleskop haruslah dilaraskan dengan kerap untuk mengikuti pergerakkan Matahari.
Sekarang saya sudah ada koleksi gambar Transit Zuhrah sendiri. Walau pun dirakam secara amatur, menerusi telescope view finder, koman-koman pun ada juga daripada takde langsung atau cedok gambar orang lain lepas tu mengaku gambar sendiri. Kepada yang masih belum mempunyai gambar Transit Zuhrah sendiri, lu tunggu lar lagi 105 tahun baru dapat shoot lagi.


Subhanallah!

Demi cintaku pada mu 
Ke mana saja kan ku bawa 
Ke hujung dunia 
Ke bintang Kejora 

IKLAN: Kami menyediakan perkhidmatan fotografi, dengan pengkhususan kepada majlis perkahwinan, keraian, hari jadi, aqiqah dan majlis-majlis rasmi, sesuai dengan kemampuan dan keperluan anda. Harga boleh bincang maaaa.... Sila hubungi kami di sini.

No comments: