PENANG CITY EXPLORER

Program bersukaria ria bersama EOCM berakhir sebaik sahaja cukup masa untuk check-out. Selesai bersalam-salaman serta mengucapkan selamat tinggal, kami pun bertebaran lah di atas muka bumi membawa haluan masing-masing. Sebelum pulang Pulau Pinang kami nak pusing, jadi pelancong ronda-ronda, jalan-jalan tempat asing, dah lama tak jejak kaki datang sini, kali ni datang dengan anak dan bini.

Kami menuju ke Bukit Bendera, tempat pelancongan tersohor di Pulau Mutiara, berpandukan GPS kami ikut sahaja, kalau takde memang sesat entah ke mana. Jalan punya jalan akhirnya sampai lah jua. Orang ramai boleh tahan juga, maklumlah cuti sekolah dan hari minggu pula.



Tetiba terfikir di kepala otak saya, kenapa dipanggil Bukit Bendera tetapi dalam bahasa Inggerisnya dipanggil Penang Hill? Kenapa tidak disebut Bukit Pulau Pinang, atau kalau nak ikut alih bahasa Inggerisnya, bukankah Flag Hill lebih bermakna? Maklumat di hujung jari. Yangingsong matekaji (jom kita kaji!)


Lalu dengan keringat yang ada, saya mengagahkan diri untuk menggoogle asal usul Bukit Bendera kenapa tidak dipanggil Flag Hill. Zaman sekarang tak macam zaman saya buat kajian geografi tempatan masa sekolah menengah dulu. Nak tahu asal usul, kena keluar cari orang tua atau orang lama kat sesuatu kawasan tu. Lepas tu interview macam wartawan.  Jumpa 10 orang, 10 versi cerita berlainan masuk dalam nota. Lepas tu pilih cerita yang paling logik lagi berkesan di hati untuk dibentangkan. Zaman sekarang tak payah nak keluar berjalan berpeluh ketiak naik teksi naik bas. Kita google je lah!

Ceritanya bermula pada tahun 1788 apabila Francis Light menjejakkan kaki ke sebuah bukit yang tidak bernama ketika bersiar-siar dengan kudanya (atau mungkin sudah ada nama Melayunya tapi tidak diketahui ramai). Menyedari suasana di atas bukit itu yang sejuk nyaman dengan panorama yang indah saujana mata memandang, mengingatkan beliau kepada kampung halaman nun jauh di England sana, beliau telah mengarahkan pencacai British membina rumah-rumah berbentuk kolonial untuk dijadikan penempatan tauke-tauke Inggeris yang masih boleh disaksikan sehingga kini serta menamakan bukit ini dengan nama Flag Staff Hill (dah Francis Light yang jumpa, sah-sahlah nama mat saleh kan?). Nama ini dipilih berdasarkan kepada bendera yang berkibar daripada tiang bendera rumah Gabenor Pulau Pinang pada masa itu yang dinamakan sebagai Bel Retiro.

Hinggalah tiba ke satu masa, namanya ditukar kepada satu nama rasmi yang lebih kemelayuan. Maka dari situ dengan rasminya ia bernama "Bukit Bendera Pulau Pinang". Memandangkan namanya agak panjang dengan empat patah perkataan yang menyusahkan masyarakat setempat disitu untuk menyebutnya terutama mamak nasik kandar yang agak berbelit lidahnya itu, lalu secara umumnya ia dipanggil Bukit Bendera dalam bahasa Melayu atau Penang Hill dalam bahasa Inggeris. Walau pun begitu, jika anda memanggil Bukit Bendera sebagai Flag Hill atau Bukit Pulau Pinang, ianya masih relevan dan tidak mungkin ditertawakan oleh masyarakat Pulau Pinang.

Apa yang menarik di Bukit Bendera?

Pertama sekali, tentulah lagenda kereta kabelnya yang telah sekian lama menjadi ikon utama Pulau Pinang, selain dari feri. Ada orang panggil kereta api. Mana-mana pun boleh kerana rupa bentuknya memang seperti gerabak kereta api dan bergerak di atas landasan, tetapi pergerakkannya menggunakan tali kabel yang ditarik dari stesen janakuasa yang berfungsi sebagai enjin untuk menggerakkan gerabak ini. Maknanya pada badan gerabak itu sendiri tiada enjin. Enjinnya terletak di bahagian atas dan bawah bukit. Satu lagi teknologi zaman penjajah yang tak mungkin tercapai dek akal fikiran orang Melayu satu ketika dahulu.


Projek pembinaan kereta api dan landasan Bukit Bendera bermula seawal tahun 1906, iaitu kira-kira tiga tahun selepas adik beradik Wrights berjaya menerbangkan pesawat pertama di dunia walau pun hanya 12 saat sahaja di udara. Projek ini siap sepenuhnya pada tahun 1923 dan perkhidmatan kereta kabel ini dibuka kepada umum pada 21 Oktober 1923. Bertitik tolak dari situlah, kereta kabel ini telah menjadi satu pengangkutan utama untuk ke puncak. Selain kereta kabel, pengangkutan lain yang boleh membawa anda terus menuju ke puncak adalah kenderaan pacuan empat roda dan untuk worst case scenario, boleh juga berjalan kaki meredah hutan belantara. Alah, tak tinggi pun. 823 meter sahaja. Ramai jer orang mendaki, mostly untuk beriadah.

Kereta kabel Bukit Bendera kini sudah moden! Bukan lagi warna merah putih dengan gerabak ala bas mini BMW dilengkapi udara semulajadi dari luar macam zaman 80-an dulu. Kereta kabel kini dah macam monorail. Siap dengan aircond dan sistem navigasi berkomputer. Senget tetap senget. Itu kena maintain.
 

Proses pemodenan yang telah dilaksanakan pada tahun 2011 ini menggunakan koc yang diimport khas dari Switzerland lalu menyebabkan kos tambang terpaksa dinaikkan 100% berbanding sebelumnya. Perjalanan juga sangat pantas dengan jarak masa hanya kira-kira lima minit sahaja berbanding kereta kabel zaman dahulu kala yang ambil masa sehingga 30 minit. Perjalanan terus menerus ke puncak dengan tiada lagi hentian di stesen tengah. Yang lamanya masa tunggu giliran nak masuk kereta kabel. Maklumlah, kami pergi hari minggu, cuti sekolah pulak. Boleh tahan jugak keramaian umat.




Walau pun harganya telah dinaikkan 100%, sebagai pelancong berkeluarga kecil yang datang sekali-sekala saya rasakan ianya tidaklah terlalu mahal mencekik darah. Lainlah kalau anda pelancong luar negara yang tiada MyKad. Haruslah membayar RM30.00 satu kepala. Sebagai warganegara Malaysia anda harus membayar RM8.00 sahaja untuk perjalanan pergi dan balik. Kalau ambik pakej keluarga lagi murah. Kanak-kanak, warga emas dan pelajar kira separuh. OKU- FOC. Namun semuanya harus dikemukakan dokumen pengenalan yang sah sewaktu urusan pembelian tiket. MyKad dan MyKid wajib! Takde kalu, RM30.00 lah!



Kereta kabel lama masih ada namun ditinggal dan dipamerkan sebagai tanda kenang-kenangan atas khidmat bakti yang dicurahkan selama ini.


Selain itu, perkara menarik yang boleh dinikmati di Bukit Bendera adalah pemandangannya. Dari puncak, kita boleh melihat sebahagian besar Bandaraya Pulau Pinang yang mengunjur dari Selat Utara yang memisahkan bahagian pulau dengan tanah besar semenanjung hinggalah ke bahagian Butterworth di Seberang Perai sana.


Jangan risau sekiranya pemandangan kurang jelas. Gunakan sahaja teropong sakti. Hanya masukkan duit syiling 50 sen dan anda dapat menikmati pemandangan sejernih air di kali. Jangan risau jika tiada syiling. Ada orang yang memegang duit syiling 50 sen yang banyak di situ.


Menyedari bahawa Bukit Bendera boleh menjadi aset pelancongan yang penting di Pulau Pinang, pihak kerajaan telah memajukan kawasan Bukit Bendera dengan pelbagai prasarana untuk menarik jumlah bilangan pelancong.






Rumah ibadat dibina bagi membolehkan umat manusia yang berkunjung ke Bukit Bendera beribadat kepada Tuhan mereka. Uniknya, masjid dan kuil ini hanya terletak bersebelahan sahaja.

Tak pernah-pernah pergi kuil kan, ini kali pertama.




Masjidnya pun kecil sahaja. Kalau di tanah semenanjung, selayaknya di panggil surau sahaja.


Turun dari bukit, kami pi pekena nasik kandaq dulu. Alang-alang dah sampai, mestilah nak cari yang femes kan. Nasi Kandar Line Clear jadi pilihan.

Alamak! Kamera habis bateri pulop. Shoot lagi... pakai tablet pulak.


Time kami sampai lewat petang itu nampaknya line betul2 clear. Nasib baik kami cepat sikit. Kalau tak boring lah nak kena beratur panjang. Time kami tengah makan tu orang dah start beratur sampai ke luar.


Tak payah cerita banyaklah pasal nasik kandar ni. Balik2 benda yang sama jugak. Nasi putih, kari, ayam goreng, lauk penuh macam2. Tak tahulah apa yang people crazy sangat dengan Line Clear ni.


Presentation macam ni kalau masuk master chef memang balik awal lah. Tapi itulah cara yang sebenarnya. Dia memang kena bersepah macam tu, barulah nasik kandar namanya.


Takjub jugak camane tauke nasik kandar ni survive dalam bisnes dengan sekian banyak peniaga yang menjual nasik kandar dengan pelbagai jenama, dari sebesar-besar restoran sampailah ke warung bawah pokok, kat mana-mana bersepah dengan nasik kandar. Tinggi sangat kot demand nasik kandar kat Penang ni, pacaklah kedai kat mana-mana pasti laku. Hatta sebelah Line Clear yang legend tu pun masih ada restoran lain berani bukak sebelah dia selamber jer.

Saya bukanlah penggemar jeruk tegar. Takat makan sikit-sikit tu bolehlah. Itu pun kena basuh dulu untuk proses melunturkan asid. Ceritanya, sebelum pulang, kami membeli beberapa paket jeruk jenama Pak Ali untuk dibawa sebagai ole-ole. Nak kasi orang itu, orang ini. Sendiri punya pun sepeket jer buat stok kat rumah. Sebelum ni memang tak pernah makan brand Pak Ali. Bila makan... wallah... tak macam jeruk biasa. Rasa asid dia tak kuat sangat, lebih lembut, bila makan takde pulak rasa nak terbatuk ke, berdehem. Jeruk Pak Ali terbaik. Saya misti pileh!


IKLAN: Kami menyediakan perkhidmatan fotografi, dengan pengkhususan kepada majlis perkahwinan, keraian, hari jadi, aqiqah dan majlis-majlis rasmi, sesuai dengan kemampuan dan keperluan anda. Harga boleh bincang maaaa.... Sila hubungi kami di sini

No comments: