CHAPTER 2: TREKKING AT SA PA

#travelling #crosscountry #hiking #backpackers #ibnbattuta

Back to Chapter 1

Date: 5th August 2018.
Route: Hilly trail between Sa Pa to Ta Van Hmong Village.
Distance: 16km.
Duration: 9.00am - 4.30pm (7 and half hour).
What we got: Spectacular view of mountain and valley, crystal clear river, infinitious highland paddy field.
Whether: clear sun shine with drizzle at some places.

Today is our big day. Climax of the tour.

Modus operandinya adalah, kami akan berjalan kaki, trekking... menempuh suatu perjalanan yang panjang, bermula dari homestay sehingga ke sebuah perkampungan suku Hmong, melalui lereng bukit dan pergunungan, menempuh sawah padi bukit luas terbentang, masuk dan keluar kawasan perkampungan, ada juga kawasan hutan, Ini memang real ke bukit sama didaki, ke lembah sama dituruni... menyaksikan betapa indah alam ciptaan Tuhan. Maka nikmat yang manakah yang kamu dustakan?

Jam 9.00 pagi, waktu tempatan, pengembaraan bermula. Beg disandang, membawa keperluan, pakaian malam dan esok siang... juga air dan sedikit makanan, Cuaca terang tiada hujan. Tidaklah panas...redup... sesuai untuk berjalan.


Dari homestay, 10 minit berjalan dah nampak kawasan lembah, sebahagian besarnya kawasan bendang padi huma bertingkat. Luasnya pemandangan, indahnya alam, hijau bumi Tuhan. Pemandangan yang lebih kurang sama macam ni lah yang akan kami hadap sepanjang 7 jam berjalan. Sedap mata memandang... barulah seronok untuk berekreasi. Lupa kejap what happened kat tanah air.

Awal2 dah start bergambor... tak tahu lagi kat dalam sana masih banyak landskap yang belum diteroka... masih banyak prop indah yang boleh dijadikan background dalam gambar.

Seawal perjalanan, menanti sudah cabaran. Menuruni lereng bukit yang licin, jalan berselut akibat hujan semalaman. Langkah diatur dengan berhati-hati. Kasut tak grip, kalau jatuh sakit bontot dan comot berselut lagi. Silap landing, tahi kerbau menanti. Harapnya tahi kerbau ori. Bukan tahi anjing atau babi.Tapi kalau kena pun, senang jer nak bersuci. 'Air tanah' ada merata-rata.


"Bukankah Kami telah menjadikan Bumi itu sebagai hamparan? Dan gunung-ganang sebagai pasak?" An-Naba’ Ayat 6-7.

Luasnya padi huma saujana mata memandang. Tiada penampakkan mesin atau jentera. Yang ada kerbau sahaja dibela sebagai mesin bajak. Luas sangat sawah padi neh... kawasan berbukit lagi... banyakyer keringat orang Hmong tercurah disini. 


Guide kata; tanpa teknologi moden, proses penanaman dan penuaian hanya berlaku setahun sekali. 

...berbeza ditempat kita, sawah bendang boleh diusahakan berkali-kali. Penat kot nak tanam banyak kali kat sini. Bukan kecik anak punya sawah.

Mungkin disebabkan buat kerja bendang di kawasan berbukit begini, turun dan naik banyak kali, tak jumpa masyarakat obes disini. Orang Hmong selim.

Terlalu banyak lanskap indah yang sukar diungkapkan dengan kata-kata. Maka, kita biarkan gambar-gambar ini berbicara... I am speechless...




Padi hampir masak. Kata guide, dalam sebulan lagi boleh dituai.

Hidup jauh di pedalaman, jauh juga dari pencemaran dan pembangunan. Sistem perparitan dan terusan juga dibangunkan untuk mengairi petak sawah.

Maka diambil kesempatan oleh penduduk tempatan menggunakan air percuma untuk membasuh pakaian melalui mekanisme mudah sistem perpaipan.

Mak budak ni tengah basuh kat gambar atas ni. Sedang si anak menjadikan lopak dan lumpur sebagai mainan.


Sesekali melalui kawasan kediaman orang, dapatlah lihat binatang ternak. Kalau tak kerbau, mesti ada babi. Kambing payah nak jumpa. Kite jumpa sekor je... 

Rasanya trek kami ini memang biasa dilalui pelancong. Sesekali terserempak dengan kekanak Hmong dengan barangan jajaan mereka. Kalau tak jual kat pelancong, nak jual ke sape? Tapi orang sibuk tengah trekking, takde plan nak membeli. 







Kurang lebih dalam tiga jam berjalan, kami tiba di sebuah rumah makan, merangkap rumah rehat bagi pengembara seperti kami melepaskan lelah dalam suasana yang lebih selesa. 

Boleh pesan makanan kalau ada selera nak makan masakan Vetnamese. Minuman ada juga.  

Memandangkan status halal yang diragui, kami telah siap membawa bekalan yang dimasak sendiri. Nasi goreng asli tanpa topping menjadi hidangan alas perut kami. Alhamdulillah... telan saje.. 

Jika ada minuman yang boleh dibeli pun, cukuplah sekadar air tin berkarbonat jenama terkenal. Walau pun tidak dinyatakan halal pada label tin, namun ramuannya sama sahaja seperti yang dijual di Malaysia. Konfiden... minum! Kalau syubhah jangan beli. 


Selesai merehatkan diri, perjalanan diteruskan lagi. 




Ini antara bahagian paling mencabar. Turun bukit tu licin... berselut. Kena guna teknik mencari batu dan kawasan berdaun untuk menambah daya geseran. Kasut comot dengan lumpur. Bawah sana ada anak sungai. Boleh bilas. Tapi dah bersih, cantik2 pon depan sana lumpur lagi.

Terkadang ada sungai yang harus ditempuhi. Sebab tu ramai geng kami pakai set setopo atau dalam bahasa bandarnya; adidas kampung. Walau pun kasut penuh berselut, masuk air je, bersih kembali. Maka disarankan tak sesuai guna kasut fabrik. Kasut basah, stokin basah boleh mengundang risiko jari kaki melecet. Pedih kowt...

Sandal pun ok jugak tapi dah masuk selut sebelum jumpa air terasa licin dan berlendir-lendir. Orang tempatan kat sini pun banyak pakai boot Phua Chu Kang.

Adidas kampung terbaik! Kalis air... and waterproof. Selamber boleh pakai dalam air. Berselut macam mana sekali comot pon, rendam dalam sungai, clear!

Cumanya nak turun / naik trail berselut agak licin lah. In fact, semua jenis kasut licin kot kalau permukaan tanah tu licin takde grip.











Sejujurnya terlalu banyak pemandangan indah. Kau hala kamera kau kot mana pon, kalo kena dengan composition, InshaAllah gambar meletop kebabom boleh print poster letak dalam frame gantung kat dinding.

Trek ada macam2. Dari yang berbatu, jalan cantik ada tar, ada konkrit, hinggalah ke selut tahap buku lali. Musim kemarau mungkin tak begini.



Anak2 Hmong, masih kecil dan comel. Dah besar nanti ada potensi jadi gadis cun agaknyer.. menjadikan belukar sebagai gelanggang permainan mereka.

Antara sawah2 tu, ada hutan buluh merimbun tinggi. Bila masuk dalam tu, rasa macam Maze Runner the movie. Trek jelas dan clear. Tempat orang tempatan lalu lalang.

Keluar dari hutan buluh, terserempak pulak dengan tanah perkuburan Hmong.


Masuk kampung terakhir sebelum sampai homestay. Hutan buluh dan kuburan tadi adalah petanda dah dekat nak sampai.


4.30pm... tiba di homestay... yeayyyy!!! Syukur Alhamdulillah... kalau mendaki, ini macam sampai puncak lah...hahaha.

Not bad rupa homestay. Dari luar, nampak macam banglo kayu mewah kalu compare dengan rumah kebanyakkan orang Hmomg. View cantik menghadap gunung dan lembah. Berbaloi sangat 7 jam lebih berjalan.

Ada bilik ala suite, dinding kaca macam aquarium.. selak langsir tak payah keluar bilik. dah boleh nampak pemandangan. Ibarat frame gergasi, lukisan alam semula jadi.

Ruang makan bersih dan selesa. Bilik air bersih dan cantik ada dua. Dapur boleh guna.

Kami tidak tinggal dalam bilik akuarium. Kami 25 orang, bilik terhad. Kami tidur di dorm. Tingkat atas ada dorm. Bilik akuarium kat bawah bagi geng perempuan. Tak muat jugak, kita buat tirai kat dorm. Ladies yang ada suami tidur dalam bilik tirai.. suami tidur berasingan tapi berhampiran. Kreatif!

Azan berkumandang menandakan masuknya waktu maghrib bagi kawasan Sa Pa. Rupanya, sejak kami jejak kaki di Vietnam semalam, tiada kedengaran bunyi azan. Maka kami mengambil inisiatif untuk mengembangkan syiar Islam di Sa Pa. Takbeer!!!

Rindu bunyi azan... Kite pun laungkan di beranda dengan bertenaga (sambil diperhatikan oleh beberapa wanita Hmong, mungkin dalam hati mereka berkata.. kau dah kenapa? Aku jawab... kau dengar tak? Ini namanya azan? Aku sedang sampaikan syiar Islam kepada engkau.

Sekiranya catatan ini bakal menjadi rujukan sejarah kedatangan Islam di bumi Hmong pada suatu hari nanti InshaAllah, ketahuilah bahawasanya azan telah berkumandang (mungkin buat pertama kali) di bumi Ta Van pada waktu maghrib 5 Ogos 2018, serta solat jamak berjemaah maghrib - isyak telah dididirikan.

Lepas tu kapten bagi taklimat untuk aktiviti esok hari.

Lepas tu ramai2 turun bawah, makan malam... nasik tomato ke nasik minyak nih? bersama lauk pauk dalam tin. Tinggi kandungan garam dan bahan pengawet. Don't try this at home always. Tak molek amal selalu. Disini darurat. Perut nak kena isi jugak. Makanan dalam tin lebih baik dari makan masakan tuan rumah.

Usai menjamah santapan malam, duduk rehat2, golek2 saje sambil terobek kisah perjalanan hari ni.


Kesimpulan;
Bagi yang sudah biasa mendaki gunung, trekking sejauh 16km melalui kawasan lerengan pergunungan pasti dirasakan kurang mencabar. Tapi bukan cabaran mendaki yang kita cari disini. Di sini adalah tempat untuk kite jalan santai pace makcik2 sambil menikmati pemandangan indahnya alam gunung dan lembah saujana mata memandang.

Iya... untuk hampir keseluruhan perjalanan.

Rasa penat tapi berbaloi untuk bergambar sepuasnya berlatar belakangkan lukisan alam semulajadi yang menghijau.

Sekiranya anda berminat, sila tinggalkan no.telefon dalam ruangan komen dibawah. Saya sedia menjadi tour guide anda dengan bayaran berpatutan... hahaha!

Esok kami akan ke misi seterusnya. Misi memburu Puncak Fansipan, puncak tertinggi di Indochina. Nickname: The roof of Indochina.

Bagaimana pengalamannya?

To be continued...

CHAPTER 3: SA PA - FANSIPAN SUMMIT.
Back to Chapter 1

No comments: