PHOTO SCAVENGER HUNT

Baru-baru ini bersempena dengan program sambutan hari keluarga peringkat jabatan, telah diadakan satu pertandingan yang sangat menguji jiwa dan raga. Pertandingan tersebut dinamakan sebagai "PHOTO SCAVENGER HUNT".

Hoh! Dengar nama dia jer dah ngeri kan? Macam cerita Awie & Ella dulu2... Pemburu Bayang.

Konsep dia senang jer. Pihak penganjur akan memberikan beberapa clue, dan kita kena ambik gambar berdasarkan klu tersebut dengan cara kreatif, inovatif dan yang paling penting sekali haruslah mempunyai sense of humor yang terlampau gaban. Lagi lebar senyum penganjur tengok gambar, maka lagi tinggilah harapan untuk menang. Cantik atau tidak gambar itu belakang kira memandangkan tak semua orang boleh ambik gambar mengikut citarasa profesional. Tak semua orang ada kamera DSLR mahal dengan lens riban-riban. Tak semua orang khatam ilmu fotografi secara teknikal. ISO? Aperture? Shutter speed? Exposure bla bla bla? Apekejadahnyer itu semua?

So, to be fair, lantak korang lah nak snap guna DSLR ke, compact camera ke, handphone ke, tablet ke, janji kelakar! Gambar cung penuh dengan teknik HDR ke apa bagai, kalau tak kelakar tak boleh belah gak!

Masa yang diberikan untuk merakam dan menghantar gambar adalah selama lima hari. Rasa macam nak berperang lak satu opis ni. Stress giler dowh! Masing-masing penuh dengan rahsia ala secret recipe. Demi untuk memenangi voucher Jusco, kami mula merangka strategi, menyusun idea camane nak memuaskan nafsu penganjur supaya boleh ketawa berbahak-bahak bila tengok gambar yang diambil. Maka dalam masa lima hari tu, boleh tengok rakan sekerja ke hulu ke hilir usung kamera, usung ipad untuk bergambar mengikut tema. Ada yang jadikan member sebagai model, suami, isteri hatta anak-anak kecik masih baby suci murni pun ada gak jadi mangsa. Macam-macam fesyen dan gaya. Jangan kata penganjur, kita yang sama-sama bertanding ni pon tengok tergelak juga.


Keseluruhannya, ada 12 klu yang dipertandingkan kesemuanya. Dan hasilnya...... jeng jeng jengggg!

Clue #1: TAPAU TREET
Tapau tree ini merujuk kepada peniaga nasi bungkus yang menjual makanan di bawah pepohon nan rendang berhampiran dengan pejabat kami. Ideanya di sini, kami cuba menjadikan orang-orang yang sedang beratur nak beli nasi tu sebagai orang kenit yang sedang berdiri di atas lengan sahabat kita ni.

Clue #2: 3.158331, 101.719964
Kami diberikan koordinat gps yang setelah dirujuk ke dalam google maps, rupanya ia adalah bangunan tabung haji yang terletak bersebelahan dengan pejabat kami. Ideanya di sini, kami menggunakan tabung haji yang memang dalam bentuk tabung yang setabung-tabungnya itu sambil seorang raksasa yang comel sedang mengamuk nak makan bangunan itu.

Clue #3: Zebra
Kami sebenarnya dah mati kutu tak sempat nak pergi cari the real zebra crossing dan buat photo shoot kat situ. Dah cari sekitar opis tapi tak jumpa. Nak pergi kat Ampang Park rasa cam tak sesuai pulak. Tempat tu dah lah crowded, banyak kereta pulak tu. Tak kuasalah pulak kalo nak pergi tengah malam. Last2, cari jer apa bahan yang ada kat opis neh, hatta tali leher pon jadi mangsa jadi zebra crossing.

Clue#4: Red
Tak kisahlah apa benda pun, janji merah memainkan peranan utamanya di sini. Bukankah Ferrari itu terkenal dengan kemerahannya?

Clue #5: Lagi best
Bila sebut jer lagi best, yang terbayang dalam kepala hotak ini adalah Myvi. Ntah sape punya Myvi kitorang belasah kat parking area bawah sana. Pinjam sat nooo!

Clue #6: Cool stuff
Untuk disesuaikan dengan klu yang diberi, kami menggunakan peti sejuk yang ada kat opis ni sebagai props, serta meletakkan seorang eskimo untuk melakonkan watak dalam kesejukkan.

Clue #7: Famous person in the company (except Tan Sri CEO & all his deputies)
Siapa lagi yang lebih layak kalau bukan mamat nih. Walau pun beliau adalah staf biasa, tapi tanggung jawab beliau menguruskan event besar syarikat menyebabkan beliau dikenali. Beliau juga ada lesen besar untuk hantar email pada semua staf untuk mempromosikan event yang ada di company. Maka kerana itu, beliau amat dikenali oleh chairman, CEO hinggalah ke pengawal keselamatan.

Clue #8: Under the bridge
Yang ni pon mencabar minda jugak. Nak cari jambatan satu hal. Lepas tu nak buat lawak apa pulak kat bawah jambatan tu? Mula-mula terpikir nak ekspoitasi sky bridge kat KLCC nun, tapi tak kuasalah pulak nak pergi sana. Pusing-pusing bangunan nie, last2 terpandang lak kat sky bridge yang ada kat pejabat sendiri. Walau pun ketot, tapi masih boleh dikira sebagai jambatan. Boleh lah daripada takde langsung kan?

Clue #9: Burnt
Sepatutnya kami kena tunjukkan sesuatu yang terbakar, macam api ke, asap ke baru dapat point lebih. Sekali nampak fire extinguisher ni, konon-konon nak buat kelakar lah, tapi tak jadi. Masa pun dah suntuk sangat, hantar je lah apa yang ada.

Clue #10: Reflection
Nak ambik reflection dari air kolam ke, lantai marmar ke takde modal lah pulak. Pakai cermin muka pon jadilah.

Clue #11: First thing in the morning
Klu ni agak subjektif. Lain orang, lain benda yang dia buat pada waktu pagi. Ada orang hantar gambar tengah matikan bunyi alarm lah, gosok gigi lah, selak selimut lah. Yang kitorang ni pulak, sebab taksub sangat dengan benda-benda kat opis ni, first thing in the morning pon kita kasi gambar benda2 yang tertakluk dalam persekitaran pejabat jer. Tak boleh think outside the box langsung masa neh!

Clue #12: Made in Japan
As long as benda ni berkaitan dengan Jepun. Produk jepun ke, negara jepun ke, orang jepun ke, selipar jepun ke... haish banyak sangat benda-benda yang berkaitan dengan jepun dalam kehidupan seharian kita neh.
Bila keputusan diumumkan, walau pun disebut-sebut sebagai peserta faveret, kami gagal untuk merebut takhta kejuaraan. Kreativiti tu dah ada, cuma tak cukup kelakar barangkali. Kami juga kehilangan beberapa point penting dengan tidak memasukkan ahli kumpulan merangkap model dalam gambarajah kami. Kalau ada aksi ahli kumpulan dalam gambar itu, boleh dapat markah lagi gempak.

Takpelah, kami pon tak ready sangat sebenarnya. Ambik gambar pon ala kadar, apa yang ada kat opis sahaja. Nak keluar buat photo shoot takde masa. Maklumlah, masing-masing bizi belaka. Dalam keadaan tergesa-gesa, kami shoot apa yang ada sahaja.

Begitulah ceritanya. Sekiang!

No comments: