FOOD FESTIVAL

Syawal datang lagi. Pesta makanan yang bermula sejak Ramadan berlarutan untuk tempoh sebulan lagi. Ketika Ramadan, walau pun terdapat pelbagai jenis makanan di serata tempat, waktu makan hanya terhad pada sebelah malamnya sahaja. Dugaan Syawal pastinya lebih hebat. Sebutlah apa sahaja jenis makanan yang berlemak, berminyak, bergula serta berkolesterol tinggi, ianya pasti menjadi hidangan utama. Haiwan berlemak seperti daging dan ayam menjadi sangat popular. Sukar untuk menemui buah-buahan serta sayur-sayuran sebagai menu utama. Kalau ada pun, terhad kepada hidangan pencuci mulut sahaja.


Kunjungan saya ke majlis jamuan rumah terbuka aidilfitri anjuran menteri atau parti kerajaan yang memerintah biasanya sangat mewah dengan makanan. Keperluan untuk menyajikan hidangan percuma kepada puluhan ribu tetamu yang terdiri daripada kalangan rakyat jelata memerlukan peruntukan modal yang bukan sedikit. Oleh kerana ianya percuma, tetamu bebas mengambil apa sahaja,tanpa had dan kawalan. Kebenarannya adalah, ambil apa sahaja makanan yang dilihat mengikut nafsu, bukan mengikut akal fikiran yang waras sama ada boleh atau tidak dihabiskan makanan itu. Kalau tidak habis pun, boleh ditinggalkan sahaja. Tiada siapa peduli.

Nampaknya tiada siapa yang mempedulikan soal pembaziran. Tidak mungkin aku seorang sahaja yang mengambil apa yang difikirkan perlu dalam kuantiti yang sedikit. Mungkin ada beberapa orang lagi, namun majoritinya... aduhai typical malaysian!

Eat & Leave... sikap pengunjung yang tidak tahu melupuskan bekas makanan yang telah digunakan menyukarkan pengunjung lain menggunakan meja yang disediakan. Semak mata memandang, semak lagi aku cari tempat nak makan.
Jika dihitung dengan bekas makanan yang bertaburan di atas padang, maka bergunung lagilah sampah sarap yang berjaya dicipta oleh rakyat Malaysia. Patutnya diberi pengiktirafan, "jumlah sampah paling banyak dihasilkan dalam tempoh satu jam".


Saya agak keliru dengan kempen penjagaan alam sekitar yang diwar-warkan oleh kerajaan, kononnya bekas polisterin boleh menjejaskan ekosistem kerana mengambil masa sehingga 100 tahun untuk diurai. Namun dalam kebanyakkan kes, pihak kerajaan masih galak menggunakan bekas polisterin dalam kuantiti yang sangat banyak.

Apa neh? Cakap tak serupa bikin pon?

1 comment:

Mohamad Fathi said...

Mak aii.. Banyaknyaa sampah.. Huhuhu