THE MAGNIFICENT LIMA 2013




Hari kedua di Langkawi.

Inilah harinya kami bakal merealisasikan niat utama kami datang ke Langkawi. Ianya suatu aktiviti yang akan membawa kami meneroka dalam industri penerbangan dan maritim yang bernilai berbilion ringgit. 

Wah! Cerita billion-bilion… macam saudagar minyak!

Rupanya sudah 12 kali LIMA dianjurkan. Setiap penganjuran ambil masa selang dua tahun. Maknanya selepas 24 tahun LIMA dianjurkan, baru tergerak hati saya untuk berkunjung ke sini. 

Kami bersiap seawal pagi dengan pakaian yang indah-indah serta wangi-wangian untuk satu pengembaraan yang dijangka mengambil masa sehari suntuk ini. Usai bersarapan di hotel dengan melantak sepinggan kue tiaw goreng dan mi goreng mamak tak nak pedas untuk mengisi kekosongan perut empat beranak ni, kami bergegas menuju ke lobi hotel bagi menunggu kehadiran bas shuttle yang akan membawa kami ke lokasi.

Masuk hari kedua ni, kami masih bergantung kepada pengangkutan awam, atau dalam erti kata lain tidak menyewa kereta seperti kelaziman pelancong-pelancong lain. Ekceli, sebelum datang ni pon saya ada buat sedikit kajian macamane nak pergi ke lokasi LIMA tu.  Rupa-rupanya, penganjur dengan bermurah hati ada menyediakan pengangkutan percuma. 

Senarionya adalah, bas itu akan berulang-alik dari lokasi pameran aeroangkasa di Mahsuri International Exhibition Centre (MIEC) yang terletak dalam kawasan lapangan terbang ke pusat pameran maritim yang terletak di Resort World Langkawi (dulu Awana Porto Malai, sekarang sudah tukar lah). So, sepanjang laluan bas itu berulang-alik membawa penumpang, beliau akan berhenti dan singgah di beberapa check point utama. Antaranya adalah hotel-hotel terkenal yang berada dalam laluannya itu. Lalu mana, pukul berapa, semua ada dalam schedule diorang dah tepek kat hotel2 utama neh. Maka, kalau saudara saudari duduk kat pekan Kuah nun, tak dapek lah nak naik bas ni. 

Ikut perancangan hari ini, pada sesi pagi kami telah menjadualkan diri sendiri untuk berada di lokasi LIMA segmen aeroangkasa, manakala sesi petang pula kami akan berada di lokasi LIMA segmen maritim. Kena buat dua sesi macam tu sebab niat di hati nak bolot semua to grab all the opportunity yang ada kat sini. 

Bas akan singgah di Holiday Villa tepat jam 9.30 pagi waktu Langkawi. Ngam-ngam kami sampai lobi jam 9.25, sangat menakjubkan apabila kami dapati bas tersebut  sudah bersiap sedia menanti kami. Nak kenal bas ni tak susah. Kat depan cermin pemandu tu dia dah tepek notis. Kalau tak nampak, boleh tanya pekerja hotel yang berlegar-legar kat lobi tu. 

Naik bas ni pon dah jadi macam satu keseronokkan pada anakanda berdua. Dalam masa sehari dua ni, macam2 jenis pengangkutan kami cuba. Naik kapal terbang lah, van lah, bas lah, esok naik bot pulak.  Untuk menambah perisa dalam sesuatu percutian itu, memang kita digalakkan untuk mempelbagaikan jenis pengangkutan. Kalau boleh motorsikal, ATV, kereta sport, lori, beca semua nak masuk dalam list. Ehh kot iyer pong realistik lah sikit.


Masuk dalam bas, yang ada cuma sepasang pelancong berketurunan Caucasian. Aik? Ini jer penumpang nyer? Mana orang lain? Pelancong tempatan takde ke? Sama ada mereka tidak prihatin dengan kewujudan bas shuttle ini atau mereka lebih senang menyewa dan memandu sendiri lalu menyumbang kepada kesesakkan lalu lintas di kawasan pameran, Wallahu’aklam.

Mungkin mereka terlepas pandang sebab masa lepak2, sembang2 dengan beberapa orang pelancong tempatan lain yang ramah tamah masa layan LIMA, diorang macam pelik bila saya kata saya datang naik bas. Eh? Ada bas ke? Tak tahu pon? Kena bayar tak? Soalan-soalan itu saya jawab sejujurnya.

Dari dalam bas lagi, sebelum bas berada dalam kedudukan pegun, dari kejauhan kami dah nampak ramainya manusia nak pergi tengok LIMA neh. Perghhhh!


Walau pun ramai, realitinya adalah kami menunggu tidaklah lama. Nampak jer ramai sebab masa tu pintu pameran belum dibuka sebelum jam 10.00 pagi. Bila dah buka, baru ada pergerakkan. Pelan-pelan jalan lepas tu dapat masuk semua. 

Nak masuk ke ruang pameran aeroangkasa tu, orang dewasa kena bayar RM10 seorang dan akan diberi gelang kertas berwarna merah. Kanak-kanak masuk percuma tapi tetap kena pakai gelang kertas warna merah jugak.


Kalau nak tengok pertunjukkan aerobatik pesawat tempur buat aksi berani mati terbang di udara, boleh jer tak payah bayar tiket. Duduk jer kat mana-mana lokasi strategik berhampiran dengan airport ke, boleh nampak jelas pertunjukkan tu di udara. Cuma tak dapat feel masuk ruang pameran dan berada hampir dengan jet dan helicopter yang tengah landing dan ambil gambar2 yang macam saya ambil ni.




Cuaca panas terik dengan cahaya yang memancar-mancar tidak mematahkan semangat kami untuk tawaf sebahagian kawasan landasan terbang bagi menghayati seni kecanggihan jet dan helikopter yang dipamerkan. Betapa hangatnya mentari membakar setiap inci kulit ditubuh, aku tidak akan berundur walau selangkah. Bonda dan anakanda hanya mampu bertahan seketika sahaja. Tak tahan panas! Lalu saya biarkan mereka membawa diri masuk ke dewan MIEC yang tertutup dingin ber-aircond supaya kulit mereka tetap putih gebu tidak digigit mentari. Lain kali kalau nak datang sini, kasi sapu sun block satu badan!

Pengunjung yang datang memeriahkan majlis. Panas beb!

Now, let the pictures tell the story.


Pesawat tempur Sukhoi Su-30MKM

Alamilah pengalaman untuk duduk sendiri dalam kokpit pesawat tempur Eurofighter Typhoon. Tapi gua tak sanggup beb. Tak sanggup nak beratur. Giler ramai orang nak naik jet pejuang tu!

Among the biggest ship on show. Giler besar dowh! Sampai boleh berkampung kat bawah tu untuk berteduh dari panas.

Pesawat DC-10 Omega Tanker. Dari nama dia jer dah tahu fungsi dan tugas dia. Menyediakan perkhidmatan mengisi minyak pesawat lain yang lebih kecil di udara, terutama pesawat tempur. Bayangkan di suatu tempat yang tak boleh nak landing. Tengah kelam kabut tu pulak tetiba minyak nak habis. Jangan bimbang, Omega Tanker datang membantu.
Pesawat pengangkut milik Tentera Nasional Indonesia Angkatan Udara (TNI-AU)

Helikopter pelbagai guna Agusta Westland AW109 milik Tentera Darat. Macam Airwolf kan? Korang tahu ke Airwolf tu apa? Sape suka tengok TV zaman 80-an dulu mesti tahu pasal Airwolf neh. Imaginasi zaman kanak-kanak saya dulu, rasa macam hebat giler Airwolf neh. 

Agusta Westland AW139 milik Maritim Malaysia


Kemah keming. Biasa dikenali dengan nama Apache. Tapi nama sebenar dia adalah Boeing AH-64 Apache. Tidak seperti kebanyakkan heli yang berfungsi sebagai pengangkut, Apache dicipta sebagai pemusnah, sesuai dengan statusnya sebagai helikopter tempur.

Lockheed-Martin F-16D Block 52+ ini bukan milik Malaysia. Malaysia tak beli pesawat tempur macam ni.

From Switzerland. Pilatus PC12.

F/A-18 Hornet kot kalau tak silap.


Pesawat tempur paling canggih milik negara setakat ini, Sukhoi Su-30MKM. 

Wikipedia kata:Wikipedia kata: Eurocopter EC 725 Cougar merupakan sejenis helikopter pengangkut jarak jauh yang dibangunkan daripada keluarga Super Puma/Cougar untuk kegunaan ketenteraan. Ia menggunakan enjin pesawat udara berkembar dan boleh membawa 29 tempat duduk berpasukan dengan 2 anak kapal, bergantung kepada permintaan pelanggan. Helikopter ini dipasarkan bagi pengangkutan sepasukan askar, pengangkutan keluar bagi kemalangan, pemindahan kasualti, carian pertempuran dan tugas-tugas penyelamat dan ia menyamai jenis awam EC 225. Diberitakan bahawa inilah pesawat yang akan menggantikan Nuri secara berperingkat.


MIG 29N - From Russia with love.

Dornier 228 by RUAG Switzerland

Boeing F/A-18F Super Hornet milik US Navy



Another from Russia with love. Tak tahulah ape nama. Takde info.

Tak perlu diperkenalkan lagi, memang glamer hingga ke ceruk kampung. Sikorsky S-16A atau lebih dikenali sebagai Nuri yang telah banyak berjasa dalam industri penerbangan negara.


Calibrator 1

Eurocopter EC225 LP SUPER PUMA MARK 2 milik MHS Aviation Berhad. Dapat kontrak dengan Shell, Esso dan Petronas untuk berulang-alik dari tanah besar ke pelantar minyak nun jauh di lautan sana.


Ini kalau duduk belakang memang masak neh!

Maritim Malaysia membenarkan kami rakyat marhaen untuk meninjau keadaan di dalam pesawat. 
Abang2 tentera penjaga keselamatan di lokasi LIMA lengkap bersenjata api – serius tapi mesra.
Ini tak boleh terbang, tapi digunakan oleh anggota keselamatan untuk bergerak ketika mengawal lapangan terbang.

Ngam-ngam masuk jer dalam dewan MIEC, sempat snap 2-3 gambar jer. Lepas tu kamera habis bateri. Dusyummm!!! As a back-up, nasib baik ada iPad, tapi kualiti kureng sikit lah. Cuba jugak buat yang terbaik!

Simulator jet pejuang jenis apa ntah kurang periksa pulak beta. 
Macam-macam jenis replika pesawat ditayangkan di sini. Tapi mereka bukan saja2 tayang tau. Mereka ni meniaga. Jual kapal terbang, jet dan helikopter. Jika ada duit lebih rasa nak beli jet sebijik dua, consider this as a showroom.


  








Kami cuba untuk menamatkan sesi lawatan ini pada jam 1.30 tengah hari untuk mendapatkan bas yang akan bergerak Resort World.

Sampai ke Resort World, bas parking dekat hotel. Takat nak tengok bot2 kecik tu, banyak jer dekat marina tepi hotel tu. Tapi sebab semangat membara nak feel sendiri pengalaman naik kapal perang, nak kena menapak lagi pergi ke jeti Star Cruise tu . Sayup jer nampak kapal tu kat jeti. Dengan panas sang mentari lagi, nak berdukung anakanda yang bongsu lagi. Sun bath lagi lah aku dengan peluh mencurah-curah. Fuhhh! Mandi! Nampak ada buggy car 3,4 bijik. Ingatkan boleh tumpang sekaki, rupanya untuk petugas sahaja.

Kapal perang yang ditayangkan kepada umum tidak sebanyak jet pejuang di MIEC tadi. Ekceli nampak macam banyak tapi diorang berlabuh kat tengah laut sana. Dah tu sapa nak gi sinun? Transport takde. Berenang kang kena tembak pulak. So, layan je lah kapal perang yang ada. Yang berlabuh kat jeti ni ada 3,4 bijik jer, itu pun bukan dari negara kuasa besar dalam industri kapal, seperti Bangladesh, Thailand dan Malaysia sudah tentunya sebagai tuan rumah, kenalah taruk kapal sebijik dua. Intai-intai juga kot ada kapal pengangkut jenis Nimitz, takdelah pulak. Scorpene ada, tapi tak leh masuk. Sapa masuk kena tembak!




Thailand punya kapal ni macam kapal perang lama jer. Memang khas untuk buat pameran ke hape? Hantar ler kapal perang canggih sket macam KD Jebat milik TLDM kita.



Mencuba pelbagai jenis peralatan yang ada atas kapal. Ntah apebenda fungsi dia pun tak tahu. Kasi hantam saja!

Bersama tentera laut Thailand. Nampak muda lagi orangnya. Konfem bujang lagi neh!

Dalam cuaca panas terik tu, kami cuma sempat explore kapal perang Bangladesh dan Thailand sahaja. Itu pun dalam kawasan tertentu jer. Tak leh nak masuk dalam setiap ceruk perut kapal. Mungkin ada rahsia perang yang disembunyikan barangkali.



KD Jebat lagi frust. Time kami nak naik tu lah dia tutup pulak. Tak boleh naik sekarang katanya, ada event apa ntah diorang nak buat. So diorang tengah buat persiapan lah tu. Takpelah bang. Tak boleh naik pun takpelah, janji dapat bergambar dengan abang macho.


Satu kemusykilan tatkala berada di sini.

Kenapa semua jenis kapal perang, tak kira dari negara mana pun, warna dia mesti kelabu?

Agak-agak dalam dua jam jugaklah kat situ, kami pun patah balik ke hotel. Tunggu jugak show APMM bila nak buat neh, tak buat-buat. Jam dah pukul 3.30 petang, bas pun dah sampai, badan dah letih, kulit dah hitam legam, jom ah balik.

Lunch pon tak sempat tadi. Balik hotel jer rasa lapor. Call room service, mintak hantar makanan.  Oh ya! Yang ni tak dapat diskaun 20% ok!

Dah petang, layan anakanda mandi swimming pool.

Malam keluar makan dekat kedai depan2 tu. Jalan kaki jer.

Habis hari kedua di Langkawi.

Besok punya planning.
Pagi: Naik kereta kabel.
Petang: Island hopping.
Yabedabeduuuuuuuuu!!!

Kasi tabik spring satu kali. Terima kasih kepada semua warga pasukan keselamatan yang bertugas di darat, laut dan udara demi menjaga dan mempertahankan kedaulatan negara. Andalah wira kami!

6 comments:

Anonymous said...

ABOUT MHS AVIATION SDN BHD. 9M-STI IS NOT AS332L1 SUPER PUMA L1. IS EC225 LP SUPER PUMA MARK 2.

Zuri Aqim said...

thank you for the correction. I am not the aviation man. but it was a close guess right? :-p

Anonymous said...

sure.

Anonymous said...

here more detials. http://www.flickr.com/photos/mhs_aviation/page3/


http://www.youtube.com/watch?v=sm_GxqiO38s

Zuri Aqim said...

so you are from MHS aviation aren't you?

Anonymous said...

yup that my farther work place as the helicopter fixer and second base manager.