MY YUMMY TEMOSA


Setiap kali pulang ke kampung halaman di negeri Terengganu Darul Iman, ini adalah antara menu yang wajib dicari demi memenuhi tuntutan nafsu makan yang tidak terbatas ini.

Selain daripada keropok lekor dan satar, karipap inti ikan atau lebih dikenali di kalangan penduduk tempatan dengan nama "temosa" (disebut temose dengan huruf 'e' dibunyikan dengan 'e pepet') tetap menjadi pujaan di hati beta.

Kalau di kampung saya, tak susah pun nak cari. Ada jiran yang tinggal berdekatan, merangkap sahabat kepada ibu saya, mengusahakan produk temosa secara kecil-kecilan, kebanyakkannya dalam bentuk separa siap atau lebih glamer dengan nama frozen. Tak yah cakap nak makan. Bila saya balik jer, secara otomatik ibu saya pasti mendapatkan stok temosa untuk kami anak-beranak makan. Kadang-kadang makan time sarapan, kadang-kadang sambil minum petang, kadang-kadang bila tiba musim diet, dinner makan temosa jer. Biasanya, kami dapat merasai keenakkan temosa yang fresh baru keluar dari kilang. Yummy my tummy!

Seingat saya, belum pernah lagi bertemu dengan makanan seumpama ini di Lembah Klang. Balik-balik karipap kentang. Kadang-kadang tu nama jer karipap ayam lah, karipap daging lah, karipap sardin lah, tapi isi kat dalam nampak kentang jer. Agaknya, bila diorang taruk rempah kari ayam, jadilah karipap ayam. Bila taruk rempah kari daging, jadilah karipap daging. Ayam ntah ke mana, daging pun ntah ke mana.

1 comment: